KOMUNIKAT STANDARD OCHRONY MAŁOLETNICH info w części kodowanej serwisu FPZ oraz mailach. Udostępniamy dla Państwa platformę, dzięki której już teraz mogą Państwo przystępować do Kodeksu RODO info w części kodowanej serwisu FPZ oraz mailach. KOMUNIKAT STANDARD OCHRONY MAŁOLETNICH info w części kodowanej serwisu FPZ oraz mailach.
Jak zwiększając zlikwidować, czyli o używaniu widelca
Federacja PZ, 2021-06-25 20:34:45

Sytuacja w zakresie świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej jest mocno napięta. Umowy kończą się 30.06. 2021, Minister Zdrowia publicznie ogłasza brak gotowości do rozmów. W niezbyt jasnym przekazie Ministra Adama Niedzielskiego problemem są teleporady, a myślą przewodnią zwiększenie dostępności do usług POZ dla pacjentów.

Narzędziem jakim jest widelec można zjeść pierogi albo wydłubać oko. Nie oznacza to wszak, że należy zakazać używania widelca. Podobnie rzecz ma się z teleporadą. Używana właściwie upraszcza komunikację, redukuje niepotrzebne i uciążliwe dla pacjentów wizyty w przychodni, skraca okres oczekiwania na poradę, pozostawia więcej czasu dla tych, którzy muszą być zbadani osobiście. Z obawy, że teleporada może być używania w sposób nienależyty, Pan Minister postanowił zlikwidować narzędzie. Tu warto zwrócić uwagę, że jedzenie pierogów bez widelca jest znacznie utrudnione. W imię poprawy dostępności wydłużą się kolejki w przychodniach, a pacjent, który chciałby zapytać o dietę w dnie moczanowej, lub co może zażyć w razie bólu po szczepieniu przeciwko COVID-19, będzie musiał się pofatygować do przychodni. Nawet wtedy, kiedy ma poważne problemy z poruszaniem się.

Parę lat temu zdarzyła się na Lubelszczyźnie pewna historia. Jedna z przychodni miała filię. Filia obejmowała opieką niewielki teren wiejski zamieszkały w większości przez starsze osoby, którym przemieszczanie dodatkowo utrudniał brak komunikacji publicznej. Lekarz przyjmujący codziennie w filii na miejscu był dla nich rewelacyjnym rozwiązaniem. Jednak lekarz mógł przyjmować w filii tylko do 13.00. NFZ wystosował pismo do przychodni z żądaniem, by w imię zwiększenia dostępności do świadczeń filia była czynna do godziny 15.00. Tłumaczenia, że nie jest to możliwe z powodów organizacyjnych, a czas między 08.00 a 13.00 zdecydowanie wystarcza do zaspokojenia potrzeb pacjentów, na nic się nie zdały. W imię zwiększenia dostępności pacjentów do świadczeń przychodnia została zmuszona do zamknięcia fili.
Hasło poprawy dostępności do świadczeń coraz częściej gości w wypowiedziach Ministra Zdrowia. W imię tej szczytnej idei zlikwiduje teleporady i pozbawi pacjentów ich przychodni nie zawierając z nimi umów od 01.07. 2021. Historia lubi się powtarzać?

Małgorzata Stokowska-Wojda
Lekarz rodzinny z Lubelszczyzny




ZWIĄZKI      LINKI      PARTNERZY      REKLAMA      KONTAKT