TELEPORADY w POZ!!! podstawowym narzędziem pracy zapewniającym bezpieczeństwo pacjentów - lekarz zbiera bardzo dokładny wywiad przez telefon TELEPORADY w POZ!!! podstawowym narzędziem pracy zapewniającym bezpieczeństwo pacjentów - lekarz zbiera bardzo dokładny wywiad przez telefon TELEPORADY w POZ!!! podstawowym narzędziem pracy zapewniającym bezpieczeństwo pacjentów - lekarz zbiera bardzo dokładny wywiad przez telefon
Medycyna rodzinna sprawdza się w trudnym czasie
Biuro Federacji PZ, 2020-05-19 09:57:23

„Lekarze rodzinni na pierwszej linii” - to hasło tegorocznego Światowego Dnia Lekarza Rodzinnego, obchodzonego na całym świecie 19 maja. W tym roku nawiązuje ono do pandemii koronawirusa, z którą zmaga się niemal cały świat i w której niejednokrotnie to lekarze ponoszą najwyższą ofiarę.
Na szczęście, w Polsce nie doszło do tak dramatycznej sytuacji, jaka miała miejsce w wielu innych europejskich krajach. Jak wynika z naszych rodzimych doświadczeń z ostatnich miesięcy, podstawowa opieka zdrowotna należy do tych elementów systemu ochrony zdrowia, który najskuteczniej opiera się epidemii. Wyłączenie z pracy przychodni POZ z powodu zakażenia personelu lub kontaktu z zakażonymi zdarza się sporadycznie i zwykle dzięki sprawnej organizacji udaje się szybko przywrócić normalne funkcjonowanie. I to wszystko w sytuacji, gdy lekarze i pielęgniarki POZ nie mają powszechnego dostępu do testów na koronawirusa, w przeciwieństwie do personelu medycznego szpitali czy domów pomocy społecznej. Jak to się udaje?
- Potrafiliśmy skorzystać z nowych narzędzi, jakie daje nam telemedycyna, dzięki czemu mogliśmy zamknąć drzwi przychodni przed koronawirusem, ale nie przed pacjentami - mówi prezes Porozumienia Zielonogórskiego Jacek Krajewski. - Jednak nowoczesne technologie to nie wszystko. Są one w naszym przypadku tym bardziej skuteczne, im lepiej znamy naszych pacjentów. Sprawdza się zatem cała idea medycyny rodzinnej. Lekarz, który latami leczy pacjenta, a zwykle też jego rodzinę, ma dogłębną wiedzę o jego stanie zdrowia, potrafi zauważyć niepokojące sygnały nawet podczas teleporady. I z drugiej strony - jeśli pacjent ma zaufanie do swojego lekarza, to rozmowa przez telefon wygląda zupełnie inaczej niż w przypadku takiego kontaktu dwóch anonimowych osób. Kiedy odbieram w przychodni telefon, słyszę najczęściej konkretnego człowieka z całą jego zdrowotną historią, a nie tylko kolejny przypadek z problemem do rozwiązania. Prezes Porozumienia Zielonogórskiego uważa, że narzędzia sprawdzone w czasie epidemii wyznaczą także kierunek na przyszłość. Większość pacjentów doceniło komfort uzyskania pomocy medycznej bez wychodzenia z domu. Należy się spodziewać, że także po epidemii w POZ będzie więcej teleporad, które pozwalają usprawnić pracę lekarzy, a dla pacjentów są po prostu wygodne.
- Życząc kolegom wytrwałości i zdrowia z okazji Światowego Dnia Lekarza Rodzinnego, dziękuję im jednocześnie za wszystko, co robią w tym trudnym dla nas wszystkim czasie - dodaje Jacek Krajewski. - Rzeczywiście, zgodnie z tegorocznym hasłem naszego święta, jesteśmy na pierwszej linii, dajemy radę i nawet gdy decydenci o nas zapominają, my jesteśmy z naszymi pacjentami. Taki właśnie jest sens pracy lekarza i tak trzymajmy.




ZWIĄZKI      LINKI      PARTNERZY      REKLAMA      KONTAKT