Nowe materiały edukacyjne w części kodowanej serwisu w dziale Biblioteka Lekarza dotyczące leczenia objawów zawrotów głowy różnego pochodzenia Nowe materiały edukacyjne w części kodowanej serwisu w dziale Biblioteka Lekarza dotyczące leczenia objawów zawrotów głowy różnego pochodzeniaNowe materiały edukacyjne w części kodowanej serwisu w dziale Biblioteka Lekarza dotyczące leczenia objawów zawrotów głowy różnego pochodzenia
Jak nie chorować - czyli refleksje na Światowy Dzień Chorego
Biuro Federacj PZ, 2019-02-11 12:41:07

Obchodzony 11 lutego Światowy Dzień Chorego jest dobrą okazją, by przypomnieć kilka prostych zasad, których przestrzeganie pozwala zachować dobre zdrowie.
- Są one na tyle nieskomplikowane, że może je stosować każdy, niezależnie od wieku, a ponadto nie wymagają wielkiego wysiłku ani wyrzeczeń. Jedynym zastrzeżeniem jest fakt, że dotyczą osób zdrowych, bo różne choroby wymagają odrębnych zaleceń - przypomina lekarka Porozumienia Zielonogórskiego Małgorzata Stokowska-Wojda. - Podstawą jest ruch i prawidłowy sposób odżywiania. Te dwa elementy są absolutnie najważniejsze. Wcześniej nacisk stawiano głównie na diecie, ale liczne badania naukowe potwierdziły, że to nie wystarczy. Dlatego stale aktualizowana piramida żywieniowa od kilku lat nosi nazwę "piramidy zdrowego żywienia i aktywności fizycznej". Piramida w sposób graficzny obrazuje zasady zdrowego życia, w kolejności od podstawy do czubka. Pokazuje, które produkty i jak często powinny się znaleźć w naszej diecie: te, które znajdują się na dole piramidy są zalecane codziennie, a pozostałe stopniowo coraz rzadziej. W aktualnej piramidzie aktywność fizyczna zajmuje pierwsze miejsce.
- To nie musi być wielki wysiłek ani sport wymagający szczególnych umiejętności - zastrzega Małgorzata Stokowska- Wojda. - Wystarczy codzienny półgodzinny spacer, a więc coś, co może zrobić każdy. Ważne, by aktywność fizyczna, podejmowana w dowolnej formie, była regularna i stała się nawykiem. Warto dodać, że naukowcy opracowali także wersje piramid dla dzieci oraz dla osób starszych. Różnią się one niektórymi szczegółami, np. w przypadku seniorów podkreśla się wagę spożywania większej ilości płynów, a w odniesieniu do dzieci - znaczenie snu. W ostatniej aktualizacji z tego roku zaznaczono także urządzenia elektroniczne, zalecając ograniczenie stosowania przez dzieci do max. 2 godzin dziennie. Jednak bez względu na drobne różnice, w wersjach piramidy dla wszystkich grup wiekowych podstawą jest aktywność fizyczna. Specjaliści zalecają spożywanie 4-5 posiłków w regularnych odstępach czasu. Ok. połowy codziennej diety mają stanowić warzywa i owoce (z tym że warzywa mają przeważać). Następne w kolejności są produkty zbożowe (przede wszystkich pełnoziarniste), potem nabiał ( np. 2 szklanki mleka). W przedostatnim elemencie piramidy umieszczono mięso, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych. Oznacza to, że nie powinniśmy ich jadać codziennie. Czubek piramidy to tłuszcze. W piramidzie niektórych produktów w ogóle nie ujęto, co znaczy, że nie są zalecane w żadnej ilości. Nie ma w niej np. cukru i słodyczy.
- Ważne jest nie tylko co jemy, ale także jak przygotowujemy posiłki - dodaje Małgorzata Stokowska-Wojda. - Te same warzywa ugotowane na parze będą o wiele zdrowsze niż gdy usmażymy je w głębokim tłuszczu. Warto też pamiętać o unikaniu produktów wysokoprzetworzonych czy kupowania gotowych dań.




ZWIĄZKI      LINKI      PARTNERZY      REKLAMA      KONTAKT